Belépés
E-mail
Jelszó
   
Az iskoláskorú gyerekek stressz és fáradság érzésének megszüntetése

Az erős stresszhatások sajnos velejárói a mai modern életnek. Ezen hatások érzékelése és átélése azonban különböző szinten van gyerekeknél és felnőtteknél.

A felnőtt lakosság nagyobb része olyan élettapasztalattal rendelkezik, ami alkalmassá teszi a mindennapi élet elfogadását. Nagyon lényeges, hogy ez az alkalmazkodás a pszichikai feszültség és a fizikai erő jelentős megnövelése révén jön létre. A felnőttek fáradtsága és pszichikai feszültsége negatív hatást gyakorol a gyerekekre, akik emiatt nem kapják meg a számukra feltétlenül szükséges szeretetet, melegséget, gondoskodást és megértést.

Gyakran előfordul, hogy a szülők és pedagógusok nem fordítanak megfelelő mennyiségű időt a serdülőkorúak problémáinak megoldására, sőt helytelenül, túl érzékenyen viszonyulnak hozzájuk ezzel is növelve a stresszhatásnak kitett fiatalok számát. Ezek a hatások mély nyomot hagynak a felnövekvő nemzedék tudatában, ami kihat egész további életükre. Ez az előfeltétele a pszichikai megbetegedéseknek és boldogtalanságnak.

A gyerekek körében, akik védtelenek az utca, az iskola, a családi környezet stresszhatásaival szemben egészségi állapotromlás tapasztalható, vagy pedig hozzá nem értő módon saját maguk keresik a lelki egyensúlyt. Nem ritka, hogy az ilyen „önálló” lelki egyensúlykeresések nehezen gyógyítható kábítószer élvezettel fejeződnek be.

Azért, hogy a fiatalok megtapasztalják az élet természetes örömeit, olyan módszerekre kell megtanítani őket, ami segítségükre lehet a stressz és a fáradtság megszüntetésére.

Létrehoztunk egy programot a diákok részére „Egészségkultúra” címen, melynek egyik eredménye, hogy egyszerű módszerekkel szünteti meg a stresszhatást és fáradtságot. A programban található módszertanokat már nyolc éve alkalmazzák egy moszkvai iskolában. A metódus célja, hogy a diákok tudatosan viszonyuljanak a stresszt kiváltó tényezőkhöz. Elsajátítása során a fiatalok kialakítanak egy olyan kézséget, mellyel irányítani tudják pszichikai állapotukat, ennek eredményeként úgy kezelik a stresszhelyzeteket, mint egy szórakoztató játékot. A módszer a következő részekből áll:

 
 
  1. A fiatalok öntudatának tudatos átalakítása
  2. Aromaterápia
  3. Ujjtorna
  4. Shu-jok terápia
  5. Ritmológia
  6. Hangterápia
  7. Színterápia
 

Az a módszer, amely a fiatalok öntudatának tudatos átalakításáról szól, témája volt az első egészségkultúrával foglalkozó konferenciának, megjelent „Az egészségkultúra tudományos alapjai” c. enciklopédia első számában, amit az Emberiség Nemzetközi Akadémiája készített elő. A foglalkozások eredményeként, ami ezt a módszert alkalmazza, és általában játékformába van öntve, az iskolások tudatosan megváltoztatják a stresszhez való viszonyukat.

Kialakul egy konstruktív magatartás, ami a célok elérését nem a barátokkal, szülőkkel, tanárokkal folytatott vitára alapozza, hanem saját tökéletlenségük felett aratott sikereket helyezi előtérbe. Az aroma, szín és hangterápiák a tudatalattinak szólnak, ezen keresztül ösztönzik a szervezet tartalékait, ami stabil kórmegelőzési hatással bír például járványok esetében. A modern könnyűzene nagy népszerűségnek örvend a fiatalok körében, azt azonban kevesen tudják, hogy gyakran az összpontosítás hiányához vezet. A Shu-jok terápia fogásai, az ujjtorna, amelyet vizsga közben is alkalmazni lehet, elősegíti a tanagyagra való összpontosítást különböző fájdalmak hatásos megszüntetését és a memória aktivizálását. A ritmológia szervezetté tesz, reális értékrendet állít fel a fiatalok körében, ami segíti az alkalmazkodási képességet különböző helyzetekben. Egészében véve ezek a gyakorlatok utat mutatnak a kiegyensúlyozott és harmonikus élethez, ami a boldogság alapja.

A módszer sikeres elsajátítása a következő lehetőségeket biztosítja:

 
  1. A pszichofizikai önszabályozás alkalmazása bárhol és bármikor
  2. A fájdalomérzetek megszüntetése gyógyszeres kezelés nélkül.
  3. A figyelem összpontosítása és a kommunikációs pszichológia alkalmazása segítségével ráhangolódni bármilyen tevékenységre.
  4. Fizikailag és pszichikailag könnyebben alkalmazkodni élethelyzetekhez, az iskola terheinek könnyítése
  5. Szülők, tanárok, barátok problémáinak jobb megértése, a családon belüli szerep tudatos felismerése, felelősség a harmónia és a jóindulatú kapcsolatok kialakításáért.
  6. Emlékezet, megfigyelőképesség és a művészi hajlamok fejlesztése.
 

Az adott módszer alkalmazása a gyakorlatban is pozitív eredményt mutat. A gyerekek többsége már néhány foglalkozás után képes a stresszt és a fáradtság érzetet megszüntetni, nem csak magán, de családon belül is.

 
L. D. Magnyickaja
Fordította: Kun János
2010.09.16.
vissza